Перспективи досліджень дітей з вадами слуху
Аналіз теоретичного матеріалу та результати проведених досліджень дітей з вадами слуху дали нам змогу виділити такі особливості пізнавальної сфери:
– сприймання у дітей з порушеннями слуху виражено на середньому та
низькому рівнях. Зоровому сприйняттю форми предметів сприяє практична
предметно-маніпулятивна діяльність дітей при одночасному оволодінні
відповідними словесними позначеннями;
– порушення мислення характеризується тим, що діти з порушеннями
слуху розуміють причинно-наслідкові зв’язки лише у поєднанні із наглядною
ситуацією, в якій ці зв’язки чітко проявляються;
– порушення уваги проявляється в труднощах переключення уваги, що
призводить до зниження швидкості виконання діяльності, збільшення
кількості помилок;
– в цілому зорова пам'ять дітей розвинена краще, ніж слухова; в
оточуючих предметах і явищах діти з порушеннями слуху часто відзначають
несуттєві ознаки;
– в розвитку словесної пам’яті спостерігаються великі труднощі, оскільки
навіть в умовах спеціального навчання відставання в розвитку словесного
мовлення призводить до відставання в розвитку словесної пам’яті;
– особливості розвитку таких пізнавальних процесів як пам’ять, мислення
та мовлення призводять до відставання розвитку уяви.
Тобто можемо зробити висновок, що в пізнавальній сфері дітей з
порушеннями слуху основними проблемними зонами є мислення, увага,
пам'ять, уява. Саме ці процеси потребують постійної психологічної стимуляції.
Наші подальші дослідження будуть спрямовані на вивчення особливостей
пізнавальної сфери дітей з порушеннями слуху, які детермінують її розвиток.
Коментарi